Yoga voordelen

Hatha Yoga volgens Sonia Sumar methode

Asana’s

Staande houdingen verbeteren de efficiëntie van de spieren, de bloedsomloop, de ademhalingswegen, de spijsvertering, het endocriene en het zenuwstelsel aanzienlijk. Ze bouwen over het algemeen kracht en flexibiliteit, verlengen de wervelkolom en ondersteunen een goede lichaamshouding.

Evenwicht houdingen ontwikkelen emotionele en fysieke balans, spiercontrole en lichaamsbewustzijn. Ze verbeteren de concentratie, vastberadenheid, geduld en stabiliteit.

Flexibele houdingen of voorwaartse buigingen verlengen de wervelkolom, behouden de ruimte tussen elke wervel en houden deze goed uitgelijnd. De voorkant van het lichaam is gecomprimeerd, wat een diepe uitademing bevordert, wat kalmeert en helpt gevoelens van onzekerheid en angst te verminderen. De buikorganen worden gevoed met vers bloed om het spijsverteringsstelsel en de organen voor eliminatie gezond te houden.

Naar voren zittende bochten verbeteren de flexibiliteit in de benen, rug, heupen en activeren het parasympathische zenuwstelsel dat de hartslag en bloeddruk verlaagt.

Achterwaartse buigingen verbeteren de houding, versterken de rugspieren, verlengen de voorkant van het lichaam en openen de borstkas en de ribbenkast. Ze vergemakkelijken een diepe inademing die energiegevend is. De buikorganen worden voorzien van nieuwe toevoer van zuurstof.

Roterende of draaiende houdingen voorkomen de beschadigende compressie van de tussenwervelschijven of gewrichten en houden de energie naar de organen stromend door de tussenwervelschijven in de wervelkolom te voeden. Ze masseren de organen van de spijsvertering en helpen de nieren om alle afvalproducten die door de Asana-praktijk worden gegenereerd, te elimineren.

Inversies keren de gebruikelijke effecten van de zwaartekracht om. Ze laten het hart rusten, draineren de lymfe, verlichten de druk op de onderrug en verjongen de interne organen. Een nieuwe toevoer van zuurstofrijk bloed wordt afgegeven aan de hersencellen, wat een gunstig effect heeft op de concentratie en het geheugen. De endocriene klieren in het hoofd worden gevoed door een nieuwe voorraad arterieel bloed. Ze helpen een kind om alert, energiek en georganiseerd te zijn.

Mantra chanten – Responsief zingen

Mantra’s zingen met kinderen moedigt de ontwikkeling van taal aan, verbetert het vermogen om te spreken, vestigt oogcontact en verbetert de sociale interactie. Het helpt kinderen ritme en melodie te ontwikkelen en oog- en handbewegingen te synchroniseren. Het verbetert de focus, het geheugen en verbetert de motoriek.

Responsief zingen kan gebruik maken van ‘chanten’, dat wil zeggen het herhalen van een mantra. Een mantra is een woord, korte zin of positieve bevestiging die hardop, stil of gefluisterd kan worden en de focus vormt van responsief zingen of mediteren.
Geluid is een krachtige manier om de auditieve en vestibulaire structuren te stimuleren.
Chanting produceert een kalmerende en helende werking op het zenuwstelsel en helpt daardoor toegang te krijgen tot een hoger niveau van cognitieve vaardigheden. Het zingen van een mantra vermindert angst, door het vervangen van storende en obsessieve gedachten, ontwikkelt auditieve percepties, en helpt bij het uiten van emoties. Het bevordert de diafragmatische ademhaling en verlengt de uitademing die rustgevend is.

Pranayama – Ademhaling

Yoga moedigt kinderen aan om veel ademhalingstechnieken, Pranayama genaamd, te gebruiken die nieuwe zuurstof naar groeiende longen versterken en leveren. Het behoud van een goede gezondheid is gekoppeld aan de ademhaling en de longfunctie en daarom is Pranayama een essentieel onderdeel van de yogapraktijk.

Pranayama werkt samen met de yogahoudingen rechtstreeks aan de hersenen en het endocriene systeem en dus aan de geest en emoties van een kind. Controle van de ademhaling wordt geleidelijk verkregen door de ademhaling te coördineren met lichaamsbewegingen.
Als gevolg hiervan worden hersencellen gevoed en gestimuleerd; mentale helderheid en emotionele stabiliteit verbeteren; Ongepaste impulsen worden gecontroleerd; stressniveaus en hyperactiviteit zijn verminderd.
De zenuwfunctie verbetert en staat rechtstreeks in verband met het uitvoeren van motorische activiteiten.
Bovendien maakt de door Pranayama verkregen emotionele stabiliteit op constructieve wijze mentale en creatieve energieën vrij en vertoont het kind meer zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en zelfbeheersing.

Een goede ademhaling is een van de sleutelfactoren bij het corrigeren van spraakstoornissen en het ondersteunen van de houdingsstabiliteit. Ademhaling is het fundament van spraak en de ontwikkeling van een diepe ademhaling helpt hier dus bij. Zittend en staand ​​verhoogt de inademing de houding omhoog en naar achteren en bij uitademing naar beneden en naar voren. Een lage spierspanning bemoeilijkte inhalaties en maakt de buikspieren onbekwaam om uit te ademen.
Correct ademhalen opent de borst correct en versterkt het diafragma. Het vermogen om de ademhaling te reguleren geeft ons toegang tot het autonome zenuwstelsel en als zodanig kunnen verschillende ademhalingstechnieken het autonome zenuwstelsel beïnvloeden. Bijvoorbeeld; een gewone borstademhaling of oppervlakkige ademhaling zou lichamelijke en geestelijke problemen kunnen creëren. Door te zwak adem te halen wordt het sympathische zenuwstelsel chronisch geactiveerd, de hartslag en de bloeddruk te hoog gehouden en dit kan leiden tot problemen met de spijsvertering. Bovendien verkeren kinderen met een oppervlakkig ademhalingspatroon meestal in een toestand van verhoogde stress en reactiviteit en als resultaat wordt het sympathische zenuwstelsel in een constante staat van opwinding gehouden, waardoor er ontbering ontstaat voor de spijsverterings-, bloedsomloop-, endocriene en immuunfuncties. Er wordt gesuggereerd dat abnormale ademhalingspatronen ook autonome reacties kunnen opwekken geassocieerd met paniekaanvallen.

Het bewust reguleren van de ademhaling herstelt het zenuwstelsel naar een meer harmonieuze en functionele toestand. Zoals eerder vermeld, produceert een rustige en diepe buikademhaling in en uit de neus een autonome respons die de hartslag vertraagt en de bloeddruk verlaagt, waardoor een gevoel van rust en stabiliteit ontstaat. Diepe ademhaling stimuleert de aanmaak van hersenstoffen om depressie te helpen bestrijden, laag zelfbeeld en lage energie.

Kapalabhati-ademhaling, is een voorbeeld van een effectieve ademhalingstechniek en een reinigingspraktijk (Kriya). Het verwijdert overtollig slijm en slijm uit de sinussen en de luchtwegen. Het ruimt de longen van muffe lucht op en vervangt het door zuurstofrijke lucht. Het stimuleert de lever en de buikspieren. Het bevordert de spijsvertering en helpt de geest te kalmeren. Het is zeer stimulerend en helpt kracht en het uithoudingsvermogen te verbeteren.

Een andere uitstekende ademhalingsoefening voor het ontwikkelen van concentratie en het kalmeren van het zenuwstelsel is alternerende neusgatademhaling of Nadi Suddhi, wat “zenuwzuivering” betekent. Het activeert het parasympathisch zenuwstelsel, waardoor de hartslag wordt vertraagd en de bloeddruk wordt gestabiliseerd. Het verwijdert ook muffe lucht uit de longen en verhoogt de opname van zuurstof. Het balanceert en harmoniseert de linker (logische) en rechter (creatieve, niet-lineaire) hemisferen van de hersenen. Afwisselend ademen met het neusgat verhoogt de vitaliteit en helderheid van de geest, brengt het bewustzijn naar binnen en richt de geest om zich voor te bereiden op meditatie.

Netra Vyayamam – Oogoefeningen

De oogoefeningen (Netra Vayamam) in de yogasessie bevatten specifieke bewegingen die kunnen focussen op een dichtbij of ver weg gelegen object, hetzij echt, hetzij ingebeeld. De ogen kunnen verticaal, horizontaal, diagonaal of roteren in een richting tegen de klok in en met de klok mee, waarbij alle oogspieren worden gebruikt. OOG-oefeningen helpen de oogspieren te stabiliseren om oculaire aandacht te behouden.
Niet-gebruikelijke oogbewegingen helpen bij sensorisch bewustzijn.

Veel kinderen hebben moeite met het vinden en ondersteunen van hun visuele focus, de oefeningen  maken het uiteindelijk gemakkelijker voor een kind om op te letten en een betere concentratie te ontwikkelen.
De sessies eindigen met gesloten ogen, bedekt met warme palmen (palming) en een zachte massage van de oogleden. Palmen blokkeert veel meer licht dan alleen de ogen te sluiten en geeft de optische zenuw en visuele paden van de hersenen een echte rust.
“De ogen zijn het enige deel van de hersenen dat te zien is aan de oppervlakte en wanneer de ogen ontspannen zijn, hebben deze een kalmerende invloed op het brein “.

Yoga Nidra – Diepe ontspanning

Diepe ontspanning (Yoga Nidra) stelt het lichaam in staat om de gunstige effecten van alle bewegingen en houdingen te integreren. Het is in deze parasympatische staat dat fysiologische veranderingen in het lichaam kunnen plaatsvinden en informatie kan worden geassimileerd in de hersenen. Het maakt het mogelijk dat de gifstoffen die in de bloedbaan worden vrijgegeven naar de longen worden getransporteerd en vervolgens tijdens het ademen door het lichaam worden verdreven.

Diepe ontspanning is vooral gunstig voor kinderen met leer- of ontwikkelingsproblemen en heeft een herstellend effect door een stressvrije rustperiode te bieden. Bovendien neemt het bewustzijn weg van de externe omgeving en helpt het de verbinding tussen geest en lichaam te ontwikkelen door aandacht te schenken aan specifieke spiergroepen en de mate van spanning die daar wordt gehouden. Het ontwikkelt de concentratie door volledig alert te blijven terwijl het lichaam volledig ontspannen blijft. Diepe ontspanning is een ideale voorloper van meditatie voor kinderen.

Yoga en sensorische integratie

Sensorische integratie vereist dat de hersenen de enorme hoeveelheid sensorische informatie die het lichaam en het neurologische systeem doordringt ontvangen, organiseren, interpreteren en gebruiken door zowel interne als externe stimuli. Informatie van alle zintuigen, beweging van het hoofd en lichaam en zwaartekracht moeten worden geassimileerd voordat kinderen effectief kunnen functioneren in de wereld.Kinderen met leer- en gedragsproblemen hebben vaak een slechte motorische planning en worden belemmerd in hun bewegingen. Bovendien kunnen deze kinderen hyperactief zijn, lijken ze onhandig vanwege een slechte spiercontrole, gebrek aan evenwicht of kunnen ze niet kopiëren van een krijtbord.

Kinderen die tekenen van slechte sensorische integratie vertonen, kunnen hun functie verbeteren door hun tactiele of proprioceptieve systemen te ontwikkelen. Beweging speelt een cruciale rol bij de ontwikkeling van de hersenen vóór en na de geboorte en stimuleert de routes van de sensorische motoriek.
Een verbeterde motorische ontwikkeling stelt kinderen in staat stil te zitten, te lezen, te schrijven of een bal te trappen. Het verkrijgen van behendigheid hangt af van een stimulerende omgeving, aanhoudend herhaalde activiteiten en regelmatige lichaamsbeweging die essentieel is voor een kind om belangrijke mijlpalen in de motorische ontwikkeling te bereiken. Bovendien is imitatie een zeer krachtige en blijvende vorm van leren.

En dus, met regelmatige beoefening, kan yoga kinderen met ontwikkelings- en lichamelijke problemen helpen meer concentratie, evenwicht en kalmte te krijgen in hun dagelijks leven.

Conclusie

Yoga is duizenden jaren geleden in India geëvolueerd van een meditatiepraktijk naar een wetenschappelijk systeem dat fysieke discipline omvat om somatische en mentale gezondheid te bereiken. Yoga werkt in het algemeen op veel verschillende niveaus die zowel subtiel als diepgaand zijn.
De reguliere discipline van yoga helpt alle opgroeiende kinderen om hun emotionele energieën op een constructieve manier te kanaliseren en te richten. Het helpt bij het corrigeren van posturale en systemische onregelmatigheden en verbetert de algehele gezondheid en vitaliteit. Het verhoogt de mentale helderheid, emotionele stabiliteit en een groter gevoel van welzijn; het geeft fysieke spanning en mentale stress vrij. Het helpt het emotioneel gestoorde, destructieve, agressieve en hyperactieve kind in balans te brengen.

Met regelmatige beoefening kan yoga helpen meer concentratie, zelfbeheersing, emotionele en fysieke balans, kracht en veerkracht te krijgen. Het stelt elk persoon in staat zijn/haar potentieel te realiseren.
Dit vereist de steun en aanmoediging van de ouders, begeleiders,… de toewijding en het geduld van de yoga-instructeur en de vastberadenheid van de Yogi.

De yoga-technieken die de Yogi’s leren, zijn vaardigheden die ze een leven lang zullen ondersteunen, vaardigheden waarnaar ze kunnen terugkeren wanneer dat nodig is.

Om Shanti Om